חזור

כיצד שולטים באיזן הלובן בצורה חכמה-white balance

איזון לובן "מתקדם".

   כפי שכבר הזכרתי בכתבה הקודמת הדנה בתפיסת הצבע – איזון הלובן האוטומטי שמופעל בעת הצילום אינו תמיד נכון. בהתייחס לכמות הצבע הכללית שרואה המצלמה בזמן הצילום – איזון הלובן עשוי להשתנות מפריים לפריים (בסדרת צילומים עקבית) כאשר אלמנטים צבעוניים נוספים נכנסים לפריים, אף על פי שמקור התאורה אינו משתנה. התופעה נובעת משכלול ממוצע של החלקים הבהירים בפריים, ולכן מספיק שינוי בכמה אחוזים בודדים בין תמונה לתמונה בכדי ליצור סטיית צבע באיזון הלובן.
להלן מספר פתרונות שיעזרו להתמודד עם הבעיה:
שימוש באיזון לובן קבוע, הנקבע לפי טמפרטורת התאורה (מעלות קלווין). בחירה באופציה זו תספק תוצאות עקביות בכל הנוגע לצבעוניות הכללית ואיזון הלובן, אך תדרוש מהצלם להזין את טמפרטורת הצבע המדויקת של מקור התאורה. בד"כ בחירה זו תיעשה מתוך סקאלה המונה ערכים החל מ 2500 מעלות קלווין (מקורות תאורה בעלי תפוקת אנרגיה חלשה ואור כתום-צהוב כמו מנורות ליבון) ועד ל 5600 מעלות קלווין (אור לבן המופק ע"י מקורות תאורה בעלי תפוקת אנרגיה גבוהה – מבזק צילום לדוגמה). ניתן לקבוע את הערך של איזון הלובן בקפיצות של 100 מעלות קלווין בסקאלה הנקובה. ברגע שהמצלמה "ננעלת" על ערך מסוים שהוזן באופן ידני – החישובים של איזון הלובן כבר לא מערבים פעולת שכלול ולכן תוצאות הצילום יהיו יותר עקביות בכל הקשור לצבע. האפשרות הנ"ל מוגדרת בד"כ כאות K בתוך אפדרויות לאיזון הלובן ברוב המצלמות הדיגיטליות.
שימוש באיזון לובן קבוע, הנקבע לפי "תמונת דוגמה". אפשרות זו מאפשרת להתייחס לתצלום של משטח בעל לבן או אפור אחיד כ"נקודת איפוס". ע"פ תצלום זה נעשה פענוח חד פעמי של איזון הלובן – כאשר הערך של התיקון נשמר ע"י המצלמה עד לשינויי הבא של איזון הלובן. השוני העקרוני בין האפשרות הזו לקביעת איזון הלובן במעלות קלווין נעוץ למעשה ביכולת לקבוע את איזון הלובן המדויק, כאשר הצלם לא מוגבל לערכים המשתנים במדרגות של 100 מעלות קלווין ולא חייב לדעת מהי הטמפרטורה הספקטרלית של מקור התאורה.  שימוש באפשרות זו אמנם, מחייב זמינות של משטח בעל צבע לבן או אפור אחיד.
תיקון ידני עדין של ערכי איזון הלובן האוטומטי. אפשרות זו למעשה מחזירה לצלם רמת שליטה מסוימת בכל הקשור בהחלטות של איזון הלובן האוטומטי הנעשה ע"י המצלמה. לאחר השכלול הנעשה בתהליך איזון הלובן האוטומטי – המצלמה "מתקנת" את התוצאה הסופית לפי הערכים שהוגדרו ע"י הצלם בפרמטר זה. וכאן המקום לציין שברוב המצלמות ניתן לבצע תיקונים גם בסקאלת צהוב-כחול (להזיז את השכלול לכיוון צהוב או כחול יותר), וגם בסקאלת ירוק-סגול. זוהי האפשרות השימושית ביותר בכל הקשור לצילומי חוץ או במקרה של היעדר היכולת לקבוע איזון לובן לפי מעלות קלווין או לקחת דגימה ממשטח לבן.

ההסברים המעשיים.
   בתפריט המצלה העוסק בחלק הקשור לקביעת השיטה לאיזון הלובן ניתן למצוא את הסימון K, המצביע על האפשרות לבחור טמפרטורת צבע של מקור התאורה. ברגע שנבחר פרמטר זה, הצלם מתבקש לבחור את הערך של טמפרטורת צבע מתוך הסקאלה המופיעה בתפריט העת בחירת הפרמטר.
יש לזכור שהזנת ערכים נמוכים (לכיוון 2500 מעלות קלווין) תגרור תוספת צבע כחול לתמונה – ע"מ לנטרל את הצבע הצהוב שמפיץ מקור התאורה, כאשר הזנת ערכים גבוהים (לכיוון 5600 מעלות קלווין) – תביא לתוספת של צבע צהוב לתמונה – ע"מ לפצות על עודף הכחול שמפיץ מקור התאורה.  להלן דוגמה לקביעת איזון הלובן לפי שיטת מעלות קלווין:



איזון ידני קבוע מסומן בתפריט המצלמה כ .Custom White Balance לאחר בחירה בפרמטר זה יתבקש הצלם להגיד למצלמה מהו התצלום בו מופיע משטח לבן או אפור אחיד. במידה וטרם צולם – יש לבטל את הבחירה, לצלם אותו ולבחור באשפרות הנ"ל שוב. ישנם מצלמות בהם דגימה זו מתבצעת ללא צורך בתצלום קיים – במקרה זה יש לכוון את המצלמה לעבר המשטח הלבן ולעקוב על פי ההוראות המופיעות על גבי צג המצלמה. ברגע שהדגימה נלקחה – ערכו של איזון הלובן נשמר עד לדגימה הבאה. להלן דוגמה לקביעת איזון הלובן לפי שיטת הדגימה הידנית:


תיקון איזון הלובן האוטומטי נעשה אך ורק כאשר שיטת איזון הלובן מוגדרת כאוטומט
(AUTO WB או AWB). מובן מאליו כי תפעול המצלמה משתנה מדגם לדגם ומיצרן ליצרן, ויש להיוועץ בהוראות ההפעלה של המצלמה לפני כן ע"מ לדעת מהו סדר הפעולות הנכון לתיקון זה. במצלמות Canon  הדבר נעשה בדר"כ בתפריט המצלמה, כאשר במצלמות Nikon ניתן לשנות את ההגדרות בלחיצת רצף כפתורים.
במצלמותСanon  ההגדרה שאנו מחפשים בתפריט המצלמה - נקראת "WB Shift". בעת הבחירה באופציה זו מופיע מסך עם ארבע צירים (כחול – צהוב כציר אופקי וירוק – סגול כציר אנכי), כאשר נקודת התיקון ממוקמת בראשית הצירים (ז"א באפס תיקון). הזזה של נקודת התיקון מתבצעת בעזרת הג'וייסטיק: התקדמות בנקודה אחת על פני הסקאלה לכל כיוון מהווה שינוי קליל בגוון (ע"מ להיפטר מצהוב נזיז את נקודה בכיוון הנגדי מהצהוב – לכיוון הכחול, וכד'). ברגע שנגיע לשינוי הרצוי – אייקון המייצג את שיטת איזון הלובן ישתנה בצג המצלמה מ "WB" ל "-/+WB". במצלמות Nikon הדבר הושג בעזרת סיבוב הבורר האחראי על מהירות התריס תוך כדי לחיצה על כפתור ה WB. סיבוב הבורר לכל כיוון משנה את גוון התיקון של איזון הלובן האוטומטי. בזמן ביצוע הפעולה – ניתן לקבל אינדיקציה אודות כמות התיקון המופעל על גבי צג המצלמה בצורה של אותיות A (צהוב) או B (כחול) לצד האייקון של WB על גבי הצג המשני (אינפורמטיבי). הערה חשובה: במצלמות מדגם D90 ומעלה - ניתן להגיע לסקאלת התיקונים בדומה למצלמות Canon דרך התפריט: כאשר מגיעים ל איזון לובן אוטומטי בתפריט המצלמה יש ללחוץ ימינה בגוייסטיק כששורת איזון הלובן עומדת על AUTO - פעולה זאת מעלה בפני הצלם את הסקאלה של תיקון לובן כפי שתוארה למעלה בכל הקשור לממשק של מצלמות Canon.
השיטה הנ"ל מאפשרת למעשה תיקונים מהירים של טעויות באיזון הלובן האוטומטי ללא צורך בקביעת טמפרטורה של מקור התאורה או חיפושים אחר משטח לבן המואר ע"י מקור התאורה באופן שווה...
להלן כמה דוגמאות של תיקונים אלה:


בדוגמאות אלה, אשר צולמו באופן עקבי כאשר הנושא מואר באותו מקור תאורה (נורת הלוגן) - ניתן לראות את השפעת איזון הלובן על הצבעוניות הכללית של התמונה ואת חוסר הדיוק של איזון הלובן האוטומטי, אשר בד"כ
מופעל ע"י המצלמה.

דבר אחרון לסיכום
   יש כמובן להתחשב גם בעובדה שאיזון הלובן הוא מנגנון שמופעל רק בזמן העבודה עם קבצי JPEG, ושאינו נלקח בחשבון בזמן העבודה עם חומר גולמי (  (RAW, היות ובמקרה זה מרבית העיבודים (כולל איזון הלובן) יעשו בשלב מאוחר יותר במחשב האישי.

כתב: קרוכמליוב ואדים © 2010
שאל אותנו שאלה