ליעוץ והזמנות

בחירת התיק המתאים לציוד צילום


הקדמה
ברצוני להקדים לתחילת המאמר דגש חשוב: כל המידע שנכתב ומפורסם במסגרת הכתבה הבאה הוא בגדר סקירה אישית, הנובעת מתוך הכרותי והתרשמותי האישית מתיקי ציוד של החברות המוזכרות בהמשך, ומכאן שמדובר בדעתי בלבד. לכן, אין לראות בכל חלק שהוא של הכתבה סוג כלשהו של מהלך שיווקי או הצעה פרסומית, אלא רק סקירה עניינית של המוצרים.
ועכשיו לכתבה...

בשלב כלשהו בחייו של כל שוחר צילום המצליח לאגור כמות ציוד מעבר לקיט בסיסי – מגיעה הדילמה:
"איך לקחת את כל הציוד הנדרש לשטח?". מתלוות אליה שאלות נוספות:  האם תיק גב הוא הבחירה הנכונה? איך ניתן לשלב נשיאת חצובה? ומה לעשות עם שאר הדברים שלוקחים לדרך?
וזהו המקום להעביר סקירה מהירה על המבחר העצום של תיקים המיועדים לציוד הצילום.

"לפתוח תיקים בבקשה"
לפני שנתחיל בסקירה של סוגי התיקים והשוואתם, הייתי רוצה לציין שתי עובדות המשפיעות באופן גורף על בחירת התיק "הנכון": הרוב המכריע של תיקי ציוד הצילום הנם תיקים שמיועדים לאחסנת ציוד צילום,
ולא חפצים אישיים, להבדיל מתיקי גב רגילים ( אף על פי שישנם מספר תיקים המאפשרים לאחסן חפצים אישיים בתאים המיועדים לכך – אך לרוב התאים אינם גדולים בממדיהם).  לכן, תיק הציוד אינו בא במקומו של תיק יום... עובדה חשובה נוספת היא שלא קיים תיק ציוד אוניברסלי, שיהיה נוח לשימוש בכל התנאים ויענה על כל צרכי הצלם – כל סוג של תיק ציוד בא לתת מענה לצרכים ספציפיים ונבנה בהתאם לדרישות ספציפיות. עכשיו, בואו ננסה להכניס קצת סדר בכל הקשור לסוגים שונים של תיקי ציוד הצילום.

את מרבית תיקי הצילום ניתן לחלק לכמה קטגוריות:
תיקי אף (הכוללים מגוון תיקים שמספקים פתרונות של אחסון של עד 2 עדשות בנוסף למצלמה)
תיקי צד (המספקים פתרונות אחסון שונים בהתאם לציוד, כאשר בתיקים הגדולים ניתן להכניס עד 2 גופי מצלמות, מספר עדשות, מבזקים, אביזרים ואף מחשב נייד)
פאוצ'ים ותיקי מותן (אשר בדרך כלל בנויים למינימום הכרחי של ציוד, ומסוגלים לספק פתרונות אחסון של גוף מצלמה אחד + מספר אביזרים הכוללים עד 2 עדשות ומבזק)
תיקי סלינג (הבנויים לשליפה מהירה של ציוד צילום הכרחי ואחסון של מספר לא מבוטל של אביזרים נוספים כגון עדשות, מבזקים וחפצים אישיים)
תיקי גב (שהם אולי הפתרון המכיל את כמות הציוד הגדולה ביותר, כאשר אפילו תיק הגב הקטן ביותר מסוגל להכיל בתוכו גוף מצלמה עם 3 עדשות, מבזק, אביזרים ואפילו חפצים אישיים)
תיקי טרולי (הם פתרון נוסף בעל קיבולת אחסון גדולה. בדומה למזוודות טרולי שאנו מכירים – תיקים אלה יכולים להכיל כמות לא מבוטלת של ציוד הצילום, ואף ציוד סטודיו).
כעת נתעכב על כל קטגוריה ונבחן את הפתרונות שמציע סוג זה או אחר של תיק, השימוש לו הוא מיועד, יכולות האחסון וכמובן היתרונות והחסרונות של כל סוג. שלושת החברות המוכרות ביותר בשוק הישראלי כיום הם: LOWEPRO, KATA ו TAMRAC. קיימות בוודאי גם חברות אחרות בתחום התיקים: DOMKE, THINKTANK ,CRUMPLER ורבים אחרים, אך בכתבה זו אבחר להתייחס בדוגמאות מתוך מבחר התיקים של שלושת החברות לעיל – ולא מתוך דעה שלילית על תיקים של חברות אחרות, אלא מתוך הכרות אישית עם מוצרים של היצרנים הנ"ל וזמינותם בשוק הישראלי נכון לזמן כתיבת מאמר זה.


    

נתחיל מקטגוריית התיקים המוכרת ביותר, הלא הם תיקי אף (Holsters, Toploaders):
תיקי אף הם אולי הפתרון המיידי ביותר בכל הקשור לאחסון של כמות ציוד קטנה, המספקים יכולת לשליפה מהירה של הציוד בכל רגע נתון ושמירה על ממדים קטנים (יחסית) של התיק עצמו. את תיקי האף ניתן לתלות על רצועת כתף, או (בדגמים המתקדמים יותר) על מערכת "שלייקס" המאפשרת תלייה של התיק על החזה – אפשרות מבורכת בעיני תרמילאים וצלמים העוסקים בספורט אתגרי. הואריאציות הפשוטות של תיקי אף מסוגלות להכיל רק גוף ועדשת קיט פשוטים, לעומת הדגמים המתקדמים יותר שיוכלו להכיל בתוכם גוף מקצועי עם עדשת 200-70 מילימטר ואף שתי עדשות נוספות בנוסף לאביזרים קטנים. זהו פתרון אידיאלי לכמות ציוד המונה את המינימום ההכרחי, כאשר ישנה דרישה לגישה מהירה לציוד. היתרונות הנוספים של תיק האף הם היכולת לשלב אותו עם תיקים נוספים (תרמילים) במהלך היציאה לשטח, האפשרות לאחסן את התיק בתוך התרמיל הגדול או המזוודה עם חפצים אישיים  במהלך הטיסה לחו"ל, והעובדה שהתיק משאיר את הגב פנוי. תיקי אף מתקדמים כוללים גם כיסוי גשם היכול לעזור לשמור על הציוד בתנאי לחות או מזג אוויר סוער.




תיקי צד/כתף (Shoulder bags) הם תיקים בעלי היסטוריה ארוכה היות ואלו הם התיקים הוותיקים ביותר בשוק ציוד הצילום. המאפיין המשותף לרוב רובם של תיקי צד הוא אופן הנשיאה שלהם המתבסס על רצועת הכתף. ישנו מגוון רב של תיקי צד השונים זה מזה ביכולת האחסון, קשיחות (או רכות) הדפנות, סוג הריפוד ופתרונות בכל הקשור לגישה מהירה לציוד המאוחסן בהם. תיקי צד מתקדמים באים לתת מענה לאחסון והעברה של ציוד רב הכולל עד שני גופים מקצועיים, מספר עדשות ומבזקים ואף מחשב נייד. יכולות הגישה המהירה משתנות מתיק לתיק, אך בדרך כלל אין זה אחד הצדדים החזקים של תיקי צד גדולים. מאפיין נוסף הוא הכובד של תיק צד עמוס בציוד היוצר לחץ על הכתף ולא מקל על הניידות של הצלם. לעומת זאת, ישנם מספר תיקי צד המאפשרים ארגון חכם של ציוד בתוך חלל התיק בעזרת מחיצות או תאים מרופדים נשלפים, המספקים הגנה מהותית לציוד יקר הערך. בדומה לתיקי אף – גם לתיקי צד ישנם דגמים עם כיסויי גשם ורצועות שלייקס הבאים להקל על הצלם...




תיקי פאוצ' או תיקי מותן (Waistpacks, Beltpacks, Pouches) הם פתרון המתאים ביותר כשמדובר
בתיק שצריך לאפשר חופש תנועה יחסי ללא תלות ברצועות ובגישה מהירה לכמות מינימלית של ציוד הכרחי.
תיקים אלה, אף אל פי שאינם בנויים להכיל הרבה ציוד, הם התיקים הנוחים ביותר בכל סיטואציה הקשורה בהשתתפות בפעילות ספורטיבית, הליכה או רכיבה ממשוכת וצורך בידים (ו/או גב) פנויות. בדומה לתיקי אף – גם כאן ישנם דגמים עם כיסויי גשם, וגם את התיקים האלה ניתן לאכסן בתוך תרמילים או מזוודות עם שאר החפצים כשמדובר בנסיעות ארוכות.




תיקי סלינג (SlingShots, TorsoPacks, Slings) הם קטגוריה שלמה של תיקים שעוצבו באופן המאפשר גישה מהירה לציוד שמאחסן בתיק התלוי בדרך כלל על הגב. אומנם, להבדיל מתיקי גב – תיקים אלה נתלים על רצועת כתף אלכסונית, המאפשרת להעביר את התיק מהגב לאזור המותניים מבלי להוריד אותו לגמרי. כמות הציוד שתכנס לתיקים האלה שונה מדגם לדגם ומיצרן ליצרן, החל מדגמים שמאפשרים אחסון של ערכת צילום בסיסית של גוף המצלמה ועדשה נוספת, ועד לתיקים המאפשרים אחסון של 2 גופים 3-4 עדשות, מבזק, חפצים אישיים ואף מחשב נישא. זהו ניסיון מעולה לשלב בין ניידות וגישה מהירה לציוד לבין יכולת אחסון גבוהה. חרף זאת, שני צדדים יש למטבע: החיסרון של השיטה הוא בכך שהתיק תופס מקום על הגב ואינו מאפשר שילוב עם תיקי יום או תיקים נוספים.




תיקי גב (Backpacks) הם פתרון נוסף הבא לענות לדרישה של תיקים המאפשרים לאחסן כמות ציוד מקסימלית. אפילו תיקי גב הקטנים ביותר מאפשרים לאחסן ערכת ציוד מכובדת למדי, וכשמדובר בתיקים גדולים ניתן לראות שתכולה המונה 2 גופים מקצועיים (או חצי מקצועיים כולל גריפים), 4-5 עדשות (וביניהם עדשות ארוכות מוקד כמו 200-70), 2 מבזקים, מחשב נישא, חצובה, ואביזרים נוספים – אינה בגדר אתגר בשבילם. תיקי גב נועדו להעברה בטוחה של ציוד הצילום ממקום למקום – לכן הדגש בהם נעשה על בטיחות ואמינות: כיסויי גשם, בד דוחה מים, תפרים מולחמים, ריפוד קשיח, אפשרות להזיז את המחיצות הפנימיות, רצועות לחיבור חצובה ועוד... בגלל המבנה של תיקי גב – גישה מהירה וניידות בד"כ לא עומדים על הפרק: כדי להגיע לציוד – הצלם חייב להוריד את תיק מהגב ולפתוח את התא עם הציוד. עם זאת, יש מספר תיקים המאפשר גישה מהירה לגוף המצלמה דרך תא הפתיחה הצדדי – כך ניתן לשחרר רק כתפייה אחת – כדי לגשת לציוד בלי להוריד את התיק לרצפה.




תיקי טרולי (Trolley, Rolling Cases, Rolling Bags) הם פשוט מזוודות גלגלים המוכרות לכולנו.
הסבתם לתיקי ציוד הצילום מאפשרת העברה של ציוד רב ממקום למקום, מבלי לסרבל את הצלם.
בד"כ תיקים אלה הם הבחירה של צלמים שמעדיפים להקים סט צילומי בלוקיישן. חלק מהם מאפשר לאחסן אפילו ראשי מבזקים וחצובות תאורה בנוסף לציוד הצילום. ברור שאין זה תיק שבנוי להליכה ממושכת בשטח – מטרתו היחידה היא להביא את הציוד מהסטודיו ללוקיישן.

מעט חוות דעת אישית.
ברצוני להוסיף שבחירת התיק הנכון למשימה היא דילמה הנוגעת הן לשוחרי צילום והן לצלמים מקצועיים.
עבדכם הנאמן צבר במשך השנים מצבור רציני של תיקי ציוד, שנרכשו במטרה לשרת מטרות ייחודיות שונות. מצבור זה למעשה, הוא זה המאפשר חלוקת תפקידים נבונה בכל הקשור להוצאת הציוד לצילומים בשטח. לצילומים דינאמיים בסביבה עירונית, אשר עשויים לדרוש ממני הליכה ממשוכת – רוב הסיכויים שאבחר באחד מתיקי צד שיש ברשותי:
Domke F2 כשאדרש לקחת יותר ציוד, או Exchange Messenger , כשארצה לקחת את המינימום ולא להבליט
את עצם נוכחותי כצלם בשטח. להליכות ממושכות בשטח בהן אדרש לסחוב מטען נוסף, במסע תרמילים או בכל יציאה לשטח – כשאני סוחב מינימום ציוד הכרחי שלא יכביד עלי ולא יפגע בניידות שלי – אבחר ב TopLoader Pro : תיק אף מרופד עם קיבולת גבוהה שהוכיח את עצמו בתנאים קיצוניים יותר מפעם אחת.
תורם של תיקי הגב יגיע במצב בו אחליט לקחת עמי את רוב הציוד לקראת הצילומים בלוקיישן מרוחק : Tamrac Expedition 4, Lowepro Micro Trekker 200 ו LowePro Mini Trekker אשר מלווים אותי שנים ועזרים לי להעביר את הציוד שלי ממקום למקום בבטחה. כל זה, כמובן, לא אומר שלדעתי הדגמים הנקובים הם התיקים המומלצים בצורה חד משמעית. פשוט, הדגמים שהזכרתי עונים לדרישות שלי כצלם ובהחלט ייתכן שיבוא יום בו אבחר תיקים אחרים שיוכלו להתמודד בצורה יעילה יותר עם המטרות שהצבתי...




ולסיכום:
עכשיו, כשעברנו על סוגי התיקים וראינו מה יש לכל פלטפורמה להציע לצלם, נשאלת השאלה: מה היא הבחירה האולטימטיבית מבין כל סוגי התיקים המוזכרים מעלה? התשובה לכך פשוטה: טרם נברא תיק ציוד אולטימטיבי העונה על כל הדרישות ומשלב את כל הפונקציות. כל תיק נועד לשרת מטרות שונות, ולכן בזמן הבחירה של תיק הציוד יש לשקול: מה למעשה נדרש מהתיק וכיצד הוא הולך לשמש אותנו?
זכרו שהמהלך הראשון שיעזור לכם לחלק את המטען בצורה יעילה ולמזער את המקום שהציוד תופס בתיקים הוא בעצם בחירה נבונה של הרכב הציוד שלכם: ציוד הצילום שאתם לקוחים לשטח חייב להיות מורכב מהמינימום ההכרחי בהתאם לדרישות הצילום (הרי הציוד צריך לעזור לכם בשטח במקום להכביד עליכם). לאחר בחירת  פורמט הערכה שיעשה בה שימוש בשטח, וכשהיקף הציוד נקבע באופן סופי – יש לשאול את השאלות הבאות:
-         האם תיק הציוד זהו התיק היחיד שמתלווה לצלם ?
-         מה כמות הציוד המקסימלית שהתיק אמור לאחסן ?
-         האם גישה מהירה לציוד היא דרישה הכרחית ?
-         אם הצלם עובד בסביבה דינאמית או מצלם בתנאים שמחייבים להשאיר את הכתפיים והגב פנויים ?
-         האם קיימת האפשרות להיחשף בשטח לתנאי מזג אוויר קשים ?
-         האם על התיק לכלול גם תאים לאבזרים נוספים כגון מחשב נייד או חצובה ?
תוך מתן תשובות למערך השאלות הנ"ל – ניתן לתאם את סוג וגודל התיק בצורה האופטימלית בהתאם לדרישות הספציפיות של הצלם. כמו כן יש לקחת בחשבון את העובדה שרוב יצרני התיקים משתדלים להפוך את מערכות התיקים למערכות מודולריות, בהן ניתן להוסיף פאוצ'ים ונרתיקים חיצוניים לתיק קיים לפי מידת הצורך. זכרו כי אין בכוונת יצרני התיקים לבלבל אתכם בעזרת הבחירה המרובה שהם מציעים, אלא לעזור לכם להגן על הציוד שלכם בכל התנאים האפשריים, ולכן חשיפתכם לכל מגוון הדגמים והסוגים צריך לאפשר לכם בחירה נבונה. אני מקווה שעכשיו, כאשר אתם מצוידים בידע אודות האפשרויות העומדות בפניכם, תהליך בחירת התיק לציוד כבר לא יהיה מייגע כל-כך...
 
כתב: קרוכמליוב ואדים
All Copyrights reserved to their respectful owners
Product Images are courtesy of Lowepro and Kata copyright owners