ליעוץ והזמנות

איזון לבן – White Balance קלווין

 איזון הלבן |White Balance

עולם הצילום הוא בעיקר עבודה והבנה של  מושג האור. האור יכול להיות אור טבעי ואור מלאכותי. מקורות האור משתנים ובעלי טמפרטורה שונה וכיוצא מכך, גוון שונה של צבע. טמפרטורה שונה של קרני אור משפיעים על גווני התמונה ועל התוצאה הסופית המיתקבלת.  חשוב לדעת לכוון את המצלמה  כך שתקבל "נכון"  את האור המתאים , הרצוי.  
במצלמות הדיגיטליות יש מספר  אפשרויות  המכוונות ושולטות במצבי תאורה שונים. המצבים והאפשרויות מוצגים באופן ברור ונוח בממשק  המצלמה ובורר המצבים.  (צורת:נורה, ענן, חשמל וכדומה) .   טמפרטורת  האור, הצבע נמדדת בסקלת קלווין, רצוי להתאים את המצלמה ולאזנה מבחינת צבעים, כך שהתמונות יתקבלו בגוונים אמינים ונוחים לצפייה. 
איזון הלבן הוא אחד הדרכים  לייצירת  תוצאת צילום כמה שיותר קרובה לצבעם הניראים בעיין האנושית .  הרצון של הצלמים הוא להתחקות על מנת להגיע  לצבעי המקור של האלמנטים .  מקורות האור הם שונים ובעלי טמפרטורה שונה,  (מנורה, פלורוסנט, כוכבים וכו' ) לעיתים הטמפרטורה שונה ופיזור האור בחלל שונה ( כידוע, העין האנושית קולטת את האור החוזר המאובייקטים), .
לכל מקור אור ישנה טמפרטורת צבע שונה. טמפרטורות שונות יוצרות גוונים שונים של צבע.
לדוגמא כמה מקורות אור שונים הנימדדים בטמפרטורה  קלווין (°K):

להבת נר : 1500
נורת להט :3000
זריחה | שקיעה :3500
אור שמש  ביום  או פלאש : 5500
אור בהיר של שמש: 6000
מעונן |  צל : 7000
שמיים כחולים : 9000

כשהמעלות הן נמוכות הן בגוון יותר חם, צבעים אדומים ומעלות גבוהות יוצרות צבעים קרים וגוון צבע כחול.  (נמוכות : עד 3500 ,  גבוהות מ 6000 ומעלה).
צילום של להבות אש  בטמפרטורות קלווין  נמוכות יחסית  ,יתקבלו בגוונים אדומים, ככל שנגביר את האש  והטמפרטורה תעלה ,הגוונים יהיו כחולים יותר.
המבנה החכם של  העין האנושית מורגל ומסתגל לשינויים של תנועה , וגם לשינויי גוון וצבע. השינויים מגיעים אל המוח והוא נותן הוראות הסתגלות. המצלמה, מתקשה  יותר לתרגם את שינויי האור . כשאנו מצלמים בתאורה מלאכותית  בתוך הבית, המצלמה נאלצת לעשות ממוצעים כדי להגיע לגוונים "נכונים". המקומות הלבנים יקבלו את הגוון השולט.במקומות שהעין האנושית רואה לבן.כדי לקבל תוצאות אמינות ונכונות של צבע צריך  לעזור למצלמה  לכוון את איזון הלבן – White Balance.

במצלמות דיגיטליות ישנם מצבי איזון לבן שונים, האופציה הבסיסית היא  ה Auto White Balance איזון לבן אוטומאטי.
וישנם מצבי איזון לבן נוספים למצבי תאורה ספציפית אחרת ישנם בנוסף מצבי צילום חצי אוטומטיים.
 
האפשרויות הרווחות הן:

שמש – מצב שדומה מאוד למצב אוטומטי, (AWB), רצוי להשתמב בצילומי חוץ יום .
מעונן – נכון  בעונת סתיו,ביום מעונן, שמיים אפורים. מעניק לצבעים גוון חם יותר. 
צל – לצילום אובייקטים מוצלים|  דומה למצב  מעונן.
נורה – צילום  פנים  (Indoor). מונע  מהצילום  גוון אדום מידי.יגרום לצילום לקבל גוון קר יותר, כחול יותר.
פלורסנט – צילום בתאורת נאון. מדגיש גוונים חמים.
מבזק – פלאש .  שימוש בפלאש. יוסיף גוונים חמים.
ידני - , נרצה לצלם משטח לבן   או אפור בהיר , כדי ליצור איזון מבחינת הגוונים. המשטח הלבן ישמש בסיס הצבע של המצלמה.  באפשרות היידנית ניתן להיתנסות וליבחון צבעים שונים באור שונה ותוצאות שונות מבחינה סופית. .
צילום הוא מדיום המאפשר מעוף מבחינות רבות והוא לא מדע מדוייק. אין נכון ולא נכון.
צלמים רבים נהנים "לשחק"  עם האופציות השונות לרבות איזון הצבעים. חשוב להשתעשע בגוונים שונים ולהתנסות  בהשפעות האור וצבע אך חשוב גם כן , לדעת ליצור תאורה ריאליסטית ומשכנעת הקרובה כמה שיותר לתנאי השטח האמיתיים במצבי תאורה שונים,  על פי תפיסת העיין האנושית. .
הניסיון עוזר מאוד, צלמו ותהנו.

התמונה בראש הכתבה של קלווין ממציא וחוקר.
כתבה|איבי בשמת