חיפוש
סל קניות
  |   פריטים
דוא"ל
סיסמא
שחזור סיסמה

CACTUS - ציוד אלחוטי

בעשור האחרון עובר שוק הצילום מהפיכות רבות. העידן הדיגיטאלי לא רק הכתיב מחדש את כללי המשחק, אלא החזיר לצלמים רבים, הן הצעירים והן המנוסים - את הרובד של ה"ההתנסות", ההופך את חוויית יצירה למעין משחק. הרי ברור שכמות הניסיונות והגישה לצילום עצמו משתנים ברגע שכל "'קליק" לא נושא עמו הוצאה כלכלית הכרוכה ברכישת סרט, פיתוח והדפסה ובטח ובוודאי כאשר התוצאה הסופית נראית ע"ג צג המצלמה באופן מיידי. כללי המשחק, כאמור השתנו מקצה לקצה וחברות המתמחות במתן פתרונות נישה כגון סרטי פולארויד לשימוש בצילומי סטודיו, מדי אור, פילטרים וסרטי צילום מיוחדים לתיקון צבעוניות בהתייחס לטמפרטורת צבע של מקור התאורה וכד', מצאו את עצמם עומדים חסרי עונים בפני הנוחות המיידיות שמציעה המצלמה הדיגיטאלית. במהלך השנים העוקבות, השוק הפך נגיש יותר ואף רוויי יותר, כאשר כמות גדולה של ציוד הפכה להיות נגישה יותר לצלמים חובבים ואף צלמים מתחילים.
אחד ה"טרנדים" אשר תפס תאוצה לאחר מהפיכת הדיגיטל הוא העלאת המודעות של קהל הצלמים בכל הקשור בעבודה עם מבזקים מרובים. "התאורה המעשית", מתבססת על טכניקות תאורה הנמצאות בשימוש מזה כמה עשורים, אך למעשה, מוציאה את גורם ה"סטודיו" מהמשוואה! מרבית הציוד אשר נמצא בשימוש הצלמים כיום הוא ציוד נייד הכולל ראשי מבזק קטנים, חצובות תאורה מתקפלות, מטריות וכן מרככים שונים המסוגלים להיפתח (או להתקפל) במהירות ובכך "לבנות" סטודיו מאולתר בכל מקום תוך דקות ספורות בלבד. צלמי עיתונות, וכן צלמים העוסקים בצילומי תדמית ודיוקנאות – התרגשו מהרעיון של "סטודיו נייד" ובכך ייצרו דרישה מרובה אשר הכתיבה את הכיוון של נישת שוק חדשה : מוצרי תאורה מעשית \ סטודיו נייד.
הרעיון הגדול שעומד מאחורי השם הוא מתן האפשרות לנייד את הסטודיו ללא סרבול וקושי וכן (בתנאי שהצלם מבין דבר או שניים בטכניקות תאורה) לאפשר עבודה עם מספר מקורות תאורה מבוקרים בשטח, כאשר "מקור תאורה" במרבית המקרים הוא מבזק נייד המתלווה למצלמה. גם יצרני המצלמות הגדולים הבחינו בהעצמת הדרישה ומיהרו לשלב תמיכת עבודה אלחוטית במוצרי מבזק ניידים, כגון ה- CLSבמצלמות\מבזקי ניקון וכן תמיכה ב WIRELESS TTLבמצלמות החדשות של קנון. אמנם, היות והמערכות הללו הנם מערכות "סגורות" (לא מאפשרות לעבוד עם ציוד שלא מתוצרת היצרן עצמו) עלות הרכבה של מערכת מבזקים לשימוש בסטודיו אלחוטי יכולה להגיע לסכומים גבוהים. כתשובה לכך ניתנת לצלמים אפשרות לעבוד עם מספר מבזקים קטנים שונים ולא בהכרח אוטומטיים (TTL) בעזרת מערכות משדר-מקלט המעבירות אות האות בין מצלמה ליחידת מבזק בגלי רדיו. כיום, קיימים בשוק הצילום עשרות מוצרי מקלט-משדר, החל מדגמים סיניים פשוטים וכלה בגרסאות מתקדמות הכוללות בין היתר תמיכה ב TTL.
עיקר תפקידם של המשדרים-מקלטים הוא לאפשר להפעיל מספר מבזקים (מ 4 ועד 16 ואף יותר) בו זמנית ברגע בו הצלם לוחץ על כפתור הצילום. חלוקת העבודה בין היחידות נעשית בצורה פשוטה יחסית:
יחידת המשדר (או הבקר) יושבת ע"ג המצלה בתושבת בה בד"כ מתחבר המבזק החיצוני, ותפקידה מתרכז בשידור האות ליחידות מקלט (המחוברות למבזקים, כמות המקלטים לפי כמות המבזקים) ברגע הצילום. היות וטכנולוגיה מבוססת על גלי רדיו – על כל המערכת (משדר ומקלטים) לעבוד על תדר זהה וייחודי (ע"מ למנוע הפעלת מקלטים ע"י משדר אחר) שנקבע בטרם עבודה ע"י הצלם.
איכות (ופונקציונאליות) של יחידת המשדר\מקלט משתנה מיצרן ליצרן. כך, למרבית היצרנים הסיניים, אשר מוכרים את אותו מוצר תחת שמות מותג שונים, והמוכר מביניהם הוא YONG NUOישנם מספר "מחלות" אופייניות כגון: טווח ועוצמת שידור מוגבלים, אי עקביות במהירות סנכרון גבוה מ 1/200, אי עקביות במהלך סדרה של מספר הבזקים ואיכות פלסטיקה ירודה. כל אלה מהווים פשרה באמינות ואיכות המוצר לטובת מחירו הנמוך. אמנם, ברגע שמדובר בצלם העובד לפרנסתו, הרי שכל טעות שכזאת יכולה להווה הפסד כספי, בייחוד בין מדובר בתנאים שלא ניתן לשחזר שנית לשם השלמת תמונות, כגון חתונה או אירוע אשר מקבל כיסוי תקשורתי. מסיבות אלו, כל מותג חדש המגיע למדפי הרשת עובר בדיקה קפדנית שמתחילה בהשוואת ביצועיו מול דגמים אחרים הקיימים בשוק ומסתיימת בבדיקות מקיפות של הציוד בפעולה. כך, לפעמים אנו ברשת קאמרה, בוחנים עשרות מותגים בכדי לבחור בשתיים-שלושה בודדים אשר מהווים את השילוב האופטימאלי שבין איכות, אמינות ומחיר המוצר. מותג הבית החדש שנבחר על ידי הרשת בקטגוריית משדרים הוא מותג CACTUSהוותיק והמוכר.
 

            משדרי CACTUSנמצאים כעת בגלגולם השישי, כאשר גרסת 6V(הדור העדכני ביותר של משדרים) מציעה לצלם מגוון רחב ביותר של פונקציות בנוסף לטווח שידור גדול במיוחד, אמינות של 99.9% ואיכות מבנה גבוהה ביותר. באם מדובר בפלסטיקה או בחיבורים, איכות ההרכבה והחומרים מהם עשוי ה 6V – עולה על כל הציפיות: פלסטיק ABS(חומר ממנו עשוי ה"לגו") קשיח ומחוספס, חיבורים הדוקים, תבריג חצובה מובנה לתוך גוף המשדר עצמו, תושבת ורגלית HOTSHOEעשויים מתכת ורגלית כלולה להעמדת המשדר ע"ג משטחים ישרים – כל אלה מקנים תחושה של מוצר פרמיום בהשוואה למותגים סיניים המצויים כיום בשוק. נוסף על כך בדומה לגרסתו הקודמת (5V) – כל יחידה יכולה להווה משדר או מקלט לפי בחירת הצלם: כל הדרוש הוא רק להעביר מתג (RX\TX) הנמצא ע"ג היחידה, למצב עבודה רצויי ולוודא שכל היחידות משדרות על אותו ערוץ. הנ"ל מהווה פתרון שלא מחייב את הצלם לרכוש משדר ייחודי ומספר מקלטים. כל יחידת מקלט יכולה להפוך בין רגע למשדר וההיפך. טווח השידור הרשמי של משדרי 6V הוא 100 מטרים, אף שבבדיקות שערכנו הגענו ל200 מטרים ויותר בשטח פתוח. היחידות פועלות מסוללות AAרגילות (מומלץ נטענות) הנמצאות בשפע אצל כל צלם העובד עם מבזקים ניידים. ל6Vאפשרות לעבוד עם 4 קבוצות שונות של מבזקים, כאשר לכל קבוצה מקדם עוצמה (על כך נרחיב בהמשך) שונה. ולבסוף יש לציין שני מאפיינים נוספים שמציעות יחידות CACTUSעל פני המוצרים המתחרים:
  • ה TTL PASSTHROUGH, היא פונקציה ייחודית, המאפשרת שימוש ביחידת המשדר יחד עם מבזק ע"ג המצלמה (בצורה בה המשדר יושב בין גוף המצלמה לבין המבזק) תוך כדי העברת נתוני TTLמלאה בין גוף המצלמה לבין המבזק והפעלת שאר המבזקים בעזרת משדר. מה שהצלם מרוויח בפועל – זה את היכולת להסתובב עם מבזק (שעובד במצב אוטומטי מלא) ע"ג המצלמה במהלך עבודה עם מבזקים נוספים המפוזרים בחלל. חשוב לציין כי המערכת היא חיבור ביחידת 6Vהוא חיבור אוניברסאלי, התומך במגעי TTLשל מערכת קנון, ניקון, פנטקס, פוג'יפילם, אולימפוס ופנסוניק (לא דרוש משדר המתאים לגוף מסוים, כל הדרוש הוא רק למקם את המשדר בתושבת HOTSHOEשל המצלמה בצורה הדוקה).
  • תמיכה בפרופילים של מספר גדול של מבזקים של יצרנים שונים ובהם: EX600, EX580, SB700,SB800,SB900/910,METZ 58AF, SIGMA EF-500ורבים אחרים. שימוש בפרופילים מוגדרים – מאפשר לשלוט בעוצמת ההבזק (של כל מבזק\קבוצה) בצורה אלחוטית הישר מיחידת המשדר. כך המבזקים (מתוך רשימת המבזקים הנתמכים) שיושבים ע"ג יחידות מקלט עובדים במצב TTLמול יחידת המקלט עצמה, כאשר יחידת המשדר רק אומרת למקלטים באיזו עוצמה להבזיק. מצב העבודה המתואר אינו מתבסס על שידור נתוני TTLבין היחידות, הTTLאינו עובד במצב אוטומטי, אלא ידני והינו דרוש רק לשם שינוי ידני של עוצמת ההבזק שמחובר ליחידת המקלט. כך, במקום לרוץ בין מספר מבזקים אשר מחוברים ליחידות מקלט פשוטת ולשנות להם את עוצמת ההבזק באופן ידני לכל פלאש, הצלם יכול לעשות זאת הישר מיחידת המשדר שנמצאת על הגוף, כשלכל קבוצה\מבזק ניתן לחייג עוצמה שונה.
תסריט עבודה המתואר לעיל הוא התסריט הנמצא בשימוש אצל צלמי אירועים וצלמים המשתמשים במשדרי TTL(הן מקוריים והן של חברות יצרן אחרות), היות ולא ניתן לסמוך על אוטומטיות מלאה בעבודה בחלל בו המצלמה ניידת (לא נשארת במקום קבוע ע"מ לתת למבזקים את היכולת לחשב ולשכלל את המרחקים בינן לבין האובייקט). ז"א גם במהלך עבודה עם משדרי TTLאוטומטיים, הצלם יעדיף לחייג את עוצמת ההבזק בצורה ידנית, והשימוש בTTLייעשה רק כדי לא לגשת באופן פיזי למבזק עצמו, אלא לעשות זאת בצורה מרוחקת! אם כך, השימוש האמיתי בTTLבמקרים אלו הוא שימוש בפונקציות שליטה אלחוטית בלבד, ולא בחישוב משוכלל של חשיפה ואוטומציה כפי שמציע ה TTL...
 

הערות


הכנס את המספרים בתמונה
 
עשויים לחול שינויים במפרטי המוצרים אשר לא בהכרח ימצאו ביטוי באתר. תמונות המוצרים להמחשה בלבד! ט.ל.ח   |   Developed by Makar Studio