חיפוש
סל קניות
  |   פריטים
דוא"ל
סיסמא
שחזור סיסמה

אור וצל | תאורה

מקור המונח צילום מלועזית : פוטו גרף כלומר רישום . הצילום הוא למעשה העתק של הנושא באמצעות אור.
הצייר משתמש בכלים שלו שהם הצבעים, והמכחול והצלם משתמש במצלמה ובאור. רצוי שהצלם יכיר את המצלמה ואת העבודה עם קרני האור.
כשאנו משתמשים במושג אור אנחנו מתכוונים לאור טבעי או אור מלאכותי. עוצמת האור שונה בשני המצבים. גם גווניו וגם הטמפרטורה שלו. טמפרטורת קלווין.
כשיש אור חייב להיות גם צל. צל  מופיע בגוונים שונים, מבהיר ביותר ועד לכהה ביותר. כשהאור מופיע בצורתו הטבעית הוא אור יום, ובצורתו המלאכותית הוא אור נורה . מקורות האור מוחזרים מהאובייקט המצולם אל עדשת המצלמה ואחר כך אל החיישן . האור יכול להיות ישיר או מפוזר ומרוכך. חיישן המצלמה מגיב באופן שונה לסוגי תאורה שונים.
השינויים בתאורה מובילים לגוונים שונים וניגודיות שונה.
האור הטבעי הוא בגוון לבן, ומורכב מצבעים שונים. האור הלבן מכיל בתוכו את כל ספקטרום הצבעים. האלמנטים המצולמים מחזירים אל המצלמה או העיין האנושית צבעים מסויימים כך הם מיתקבלים בתמונה בסופו של דבר. יש אלמנטים המצולמים שסופגים את האור ואז האובייקט יהיה כהה.
ניתן לכוון ברוב המצלמות את הרגישות של החיישן הדיגיטלי לאור, כמות האסא. כך גם החיישן שותף למשחק האור בתהליך הצילום.
ישנם כמה סוגי תאורה, אורכים של גלי אור וריכוזם. אור מרוכז או אור מפוזר. ניתן לרכז או לפזר אור גם בתאורה מלאכותית וגם בתאורה טבעית. מקור האור הטבעי הגדול הוא כמובן השמש, אובייקט המואר על ידי אור השמש יקבל תאורה חזקה ישירה. נשנם אובייקטים המצולמים באור המוחזר מהשמש. זו תאורה עקיפה. ביום מעונן, תהיי התאורה ישירה ומפוזרת כמובן העניין תלוי בצפיפות העננים.   בתאורה מלאכותית האור מתקבל מסוגי תאורה שונים כמו: נורת להט, נר, מבזק ועוד. תאורות מלאכותיות יכולות להיות מפוזרות או מרוכזות. באופן ישיר אל האובייקט או בדרך עקיפה. עוצמת הנורה משפיעה על הפיזור או הריכוז של האור. מעטה הנורה יכול להיות מט או שקוף משפיע גם הוא על הריכוזיות של האור. מרחק מקור האור המלאכותי מהאובייקט המצולם משפיע גם הוא.
סוג התאורה  וזוית הצילום  משפיעים על הגוונים שיתקבלו בתוצאה הסופית של התמונה. ישנם נוסחאות  שונות לתאורת אופטימאלית וכמ מצבי תאורה:
תאורה מלפנים, תאורה מאחור ומלמעלה, תאורה מהצד, תאורה מהצד מאחור ומלמעלה בתוספת תאורה מלפנים.
מסנני האור מעבירים קרני אור בצבעים מסויימים וסופגים צבעים אחרים. התוצאה שתיתקבל היא בניגודיות מסויימת בהתאם למסנן. הפילטר. איזה פילטר ומה מידת הדחיסות שלו.
תאורה מלאכותית מקרינה כמות רבה של אור אדום, תאורה טבעית מקרינה כמות של קרני אור בצבע כחול ואולטרס סגול , לכן חשוב ביותר לכוון את המצלמה מבחינת איזון הצבעים.
חשוב לתת את הדעת גם למיקום המצלמה ביחס למקור האור.
חומרים שונים מקבלים את האור באופן שונה, הטקסטורה של החומר מתקבלת אחרת  בתאורות שונות. אם ברצוננו להדגיש את החומר המצולם נפעל ברגישות ונשנה את התאורה בהתאם לרצוננו. במיקרה של נושא שקוף: זכוכית, אלמנטים שמחזירים אור כמו נושא מבריק. בדרך כלל משתמשים בתאורה צדדית ובתאורה משלימה כדי ליצור עומק. הרקע הוא נושא נוסף שצריך לקחת בחשבון בצילום נושאים שקופים.
נושאי צילום מבריקים: צריך לכוון את התאורה כך שנקבל החזר אור מינימאלי. יחד עם הדגשת הנושא והפרטים שבו.
הקטנת החזר האור נוחה באור מפוזר | טבעי או מלאכותי. אם מצלמים באור יום רצוי שיהיה בצל ואים מצלמים בתאורה מלאכותית ניתן להאיר באופן עקיף על ידי ריפלקטורים מחזירי אור.

במסגרת נושא האור החשוב , אפשר להיתייחס ליצירת תלת מימד, הכרת חוקי הקומפוזתיה ובחירת הנושא . "כתיבה" באור.
שיטת התאורה הקלאסית המורכבת עם שלושה פנסים עיקריים , היא שימושית במדיות הויזואליות , תאורה המאפשרת צילום אובייקטים מוארים בצורה מלאה תוך יצירת עומק ותחושת תלת מימד. שלשת סוגי האור הם:key light, fill light, back light, לאחר הבנת העיקרון הזה ניתן לשחק עם הפנסים וליצור תאורות שונות.

חשוב לתת את הדעת לבניית המציאות בפריים, מיקום הפרטים, חוקי התאורה הקלאסית , הקשר בין תאורה לאוירה. key light, fill light, back light . תאורה מלאה ללא צללים, תאורה ניגודית וכו.
ניתן לצלם אובייקט מסויים בתאורה מלאה באופן הקלאסי, ללא צללים ודגש על נפח ועומק האובייקט. כשמצלמים כלים בעלי נפח ורוצים להעביר בצילום את הנוכחות של החפץ בצורה מקסימאלית , רצוי להישתמש בתאורה קלאסית.
 
key light: האור העיקרי. בדרך כלל האור החזק , המשפיע העיקרי על תאורת האובייקט.
ממוקם בדרך כלל באחד מצידי המצלמה.
fill light: האור השני בתאורה הקלאסית. ממוקם בכיוון ההפוך לאור העיקרי. מטרתו למלא את הצללים שיוצר האור העיקרי. יהיה רך יותר ובהיר יותר מהאור העיקרי.
אור שאמור למלא את האזורים הקונטרסטים בפריים , למלא חללים.
back light : אור הממוקם מאחורי האובייקט המצולם. הוא לא אור ישיר , מטרתו להבדיל את האובייקט המצולם מהרקע ליצירת עומק. ללא אור אחורי האובייקט "ידבק" לרקע. יוצר הילה סביב האובייקט , מונע חזות דו מימדית.

כתבה | איבי בשמת
צילום | איבי בשמת

הערות

14:15 23/15/2013 - אלמוני
הסתר תגובה

פשוט ולעניין

הכנס את המספרים בתמונה
 
עשויים לחול שינויים במפרטי המוצרים אשר לא בהכרח ימצאו ביטוי באתר. תמונות המוצרים להמחשה בלבד! ט.ל.ח   |   Developed by Makar Studio