חיפוש
סל קניות
  |   פריטים
דוא"ל
סיסמא
שחזור סיסמה

מהו זמן חשיפה?


עידן הצילום הדיגיטלי ,המשיך את הצילום הקונבנציונלי הידוע והותיר את שאלת השאלות ואת הדילמה שהלכה והתעצמה עם השנים וכלל שהמהפכה הדיגיטלית ופאר התפתחות הטכנולוגיה הלכה והתפתחה ומנגנוני המדידות והתיפקוד האוטומטיים הלכו להתפתחו , שוב נתקלו צלמים  בדילמה : האם לכוון בעבודה באמצעות  האפשרות האוטומטית או האפשרות הידנית של המצלמה. הכוונה היא לכיוון מדדים שונים במצלמה.   פוקוס, וזמן חשיפה.במקרים רבים הצלם בוחר  שלא להתעסק עם הנתונים של אור וחשיפה,מה שמוביל  את אותם צלמים בבחירה באפשרות הקלה יותר קרי הבחירה באפשרות האוטומטית.  במצב אוטומטי המצלמה בוחרת חשיפות למשל  על פי הפרמטרים שברשותה. המצלמה עושה ממוצעים ובסופו של תהליך מחליטה עבורנו מה נכון..   המצלמה מודדת את תנאי האור ומתכווננת בהתאם.דרגות הכיוון במצלמה באופן האוטומטי הם למעשה משחק שבין מהירות סגר למפתח הצמצם .
צילום באפשרויות היידניות יכול להיות מסוכן, לעיתים יש שגיאות בקליטת הנתונים, מביאה לשגיאות ברמות התאורה. חשיפה שגויה,שנובעת לעיתים מחוסר ניסיון , עלולה לגרום  לשגיאות בחשיפות יתר או חשיפות קצרות מדי.  בזמן הצילום  רצוי לכוון את המצלמה לפי התנאים הקיימים. הצלם נידרש לכוון את המצלמה לתנאים הקיימים. ככל שהצלם מיומן יותר ומכיר את המצלמה שלו , יש לו יכולת טובה יותר להיתמודד עם תנאי שטח משתנים. צלמים בתחילת דרכם יגלו שניתן לעבור את המחסום הזה. תהליך  שיאפשר להם להגיע לתוצאות טובות יותר ממה שהציע המצב האוטומטי. הדרך המומלצת לצלם החוב היא לנסות ולבחון את רמות קריאת התאורה על ידי המצלמה במצב אוטומטי , ברמות של מהירות מול צמצם , מה שקובע את רמות התאורה ובכך מעשה ניתן "לשחק" בהעלאת המהירות מצד, בפתיחת צמצם כפיצוי או ההיפך והכל כדי לבדוק את התוצאות המשתנות במצב ידני.

בזמן הצילום , עדשת המצלמה קולטת אור למשך זמן מסויים.  בזמן הזה, האור שנכנס אל גוף המצלמה, פוגע בחיישן הדיגיטלי, הוא מבצע תהליך עיבוד ובסופו של עניין מתקבלת תמונה ציבעונית חדה.כמה זמן חשיפה אנחנו צריכים במצבים של תאורה שונה?

זמן  כניסת האור למצלמה הקרוי זמן חשיפה , Exposure Time, נקבע אוטומטית על ידי המצלמה, המצויידת במד אור. ככל שהתאורה בעייתית או חלשה יותר זמן החשיפה ארוך יותר.לדוגמא: בתנאי תאורה נוחים , באור יום, המצלמה תקבע זמן חשיפה של 1/250 שניות או  פחות מזה. לקראת שעת בין הערביים, זמן החשיפה יכול לעלות ל-1/60 שניות ויותר.
אם  זמן החשיפה ארוך מדי עלול לגרום לטשטוש של האובייקט המצולם. כשמצלמים אובייקטים מהירים, כמו מכוניות - גם זמן חשיפה של מאית שניה יכול להיות ארוך מדי. המכונית תנוע בזמן הזה והתמונה תצא מטושטשת ומרוחה.

בנוסף, ברוב הצילומים אנחנו אוחזים את המלצמה בידינו , דבר  שעלול לגרום לרעידות. גם אובייקטים סטטיים, יכולים לצאת מטושטשים.כאשר מצולמים בזמן חשיפה ארוך. שימוש  בזום, כדי לצלם אובייקט מרוחק, לרעידות שלנו תהיה השפעה גדולה יותר על הצילום . לפעמים  נרצה תמונות מטושטשות כדי להשיג אפקט אמנותי או כדי להראות תנועה למשל.

   צמצם
  במשך  זמן החשיפה, המצלמה  שולטת על גודל הפתח שדרכו נכנס האור. פתח זה נקרא בעברית צמצם  (Shutter) הוא יכול להיפתח בגדלים שונים. ככל שהפתח רחב יותר, כך גם נכנס יותר אור במשך זמן החשיפה.

גודל מפתח הצמצם נקרא  "מפתח הצמצם"  מסומן באות הלועזית f או הקידומת ":1".  ככל שהמספר נמוך יותר, כך הצמצם פתוח יותר ונכנס יותר אור לעדשה ,וככל שהמספר גבוה יותר, המפתח צר יותר ונכנס פחות אור לעדשה.עדשות שמאפשרות מפתח צמצם רחב מכונות גם "עדשות מהירות" (fast lens).

מפתח הצמצם המקסימלי שהמצלמה מאפשרת , או המספר הנמוך ביותר, הוא נתון מישתנה,  ממצלמה למצלמה ומעדשה לעדשה. ישנן עדשות  עם מפתח צמצם של f1.4, שיכולות לצלם בתנאי תאורה קשים .
במצלמות עם זום, יש בדרך כלל שני ערכים, מפתח הצמצם ומצב הזום wide /telle.
כשמצלמים עם זום צריך לשים לב במיוחד ליציבות הידיים. בגלל המפתח האיטי יש  סכנה לתזוזה בזמן החשיפה.
עומק שדה

אם כך הם פני הדברים, מדוע שלא נפתח את הצמצם באופן מכסימאלי ונקבע חשיפה קצרה, כך אולי נפתור את הבעיות של האור, אבל כאן נכנס מושג נוסף שניקרא:  "עומק שדה" Depth of Field.

זהו תחום הפוקוס| החדות  של המצלמה , כלומר תחום המרחקים שהאובייקטים שנמצאים בו נקלטים בחדות. מרחקים קצרים או רחוקים יותר מערכי עומק השדה, יהיו מחוץ לתחום הפוקוס של המצלמה. עומק השדה מושפע ממפתח הצמצם, ככל שהצמצם פתוח יותר בערך נמוך מיספרית,  כך עומק השדה קטן, כלומר פחות שטח יהיה  בפוקוס.

שמצלמים אובייקט שממוקד קרוב למצלמה,  עומק השדה שזמין למצלמה הופך קטן יותר. עבור המצלמה אובייקט במרחק של מטר הוא במרחק שונה לחלוטין מאובייקט במרחק של שני מטרים במצב זה צריך לסגור את הצמצם עוד יותר כדי לקבל את שניהם בפוקוס, בעוד שאובייקט במרחק של קילומטר או של שני קילומטרים הם כבר אותו דבר.גם צמצם פתוח מאד יקלוט את שניהם בחדות.

לעיתים נרצה להגיע לתוצאה סופית שלא כל הפריים בפוקוס. צילום בו עומק שדה גדול עלולה להסיט את תשומת לב המתבונן מנושא התמונה אל עבר הרקע. פורטרטים  הם דוגמה טובה לכך, בו נרצה עומק שדה קטן יחסית,פורטרטים בהם  הפנים חדות ואילו הרקע מטושטש, או צילום של שורת אנשים, כשרק הראשונים בשורה נראים בחדות, בעוד השאר מטשטשים ככל שהם מרוחקים יותר מהמצלמה, ונוצר אפקט יפה של פרספקטיבה עמוקה.

  שילוב בין זמן חשיפה ומפתח צמצם קובע את כמות האור שתכנס, למצלמה.  האור הוא כלי העבודה עבור הצלמים ניתן ללמוד את השפעות האור בצורה נוחה כך שהמצלמה תשרת בדיוק את צרכינו בתנאים הקיימים באותו רגע. ולא ליבנות על הממוצעים שהמצלמה מגיעה אליהם באופן אוטומטי.
ישנם מצבים נוספים חצי אוטומטיים:
מצב קדימות זמן חשיפה (Exposure Priority) - מסומן על ידי האותיות Tv,מצב שבו הצלם קובע את זמן החשיפה. והמצלמה מחשבת את מפתח הצמצם בהתאם, כדי שהתמונה לא תצא כהה או בהירה מדי.


מצב קדימות מפתח צמצם (Aperture Priority) - מסומן על ידי האותיות Av, הצלם קובע  את מפתח הצמצם ובהתאם את עומק השדה. המצלמה תקבע זמן חשיפה מתאים כדי להשיג חשיפה טובה.
מצב ידני (Manual Mode) - מסומן באות M, הלצלם קובע גם  את זמן החשיפה וגם  את מפתח הצמצם. הצלם אחראי במצב זה על החשיפה.

חשיפת יתר/חסר
במצלמות הפשוטות יחסית, , בדגמים שאינם מאפשרים צילום במצב יידני, ניתן  לקבוע מצב של חשיפת יתר/חסר (Exposure Compensation). במילים אחרות, בזמן שהמצלמה מחשבת את האור הדרוש לה לצילום, ישנה אפשרות להוסיף או להפחית  הצורך.

ניתן לכוון את המצלמה לחשיפת חסר או יתר ברמה של עד 2 דרגות חשיפה לכל כיוון (מסומן כ-EV2.0±, כש-EV משמעו Exposure Value),בקפיצות   של שליש או חצי דרגה. ככל שהחשיפה חסרה יותר (נניח -1.5EV), כך התוצאה הסופית תהיי כהה יותר ולהיפך. בכל פעם שמישתמשים באפשרות זו חשוב לזכור להחזיר למצב רגיל אחר כך.אם לא תזכרו התמונות יהיו כהות.



http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/ev.html

כתבה | איבי בשמת

הערות

14:10 01/10/2015 - אלמוני
הסתר תגובה

הכתבות של בשמת איבי מעולות, ברורות ולא חופרות..כל הכבוד לאיבי

הכנס את המספרים בתמונה
 
עשויים לחול שינויים במפרטי המוצרים אשר לא בהכרח ימצאו ביטוי באתר. תמונות המוצרים להמחשה בלבד! ט.ל.ח   |   Developed by Makar Studio